Werken bij CCC FSS
Europedia
4 mei 2018

Labelchecks, noodzakelijk kwaad?





“Over de precieze betekenis van een labelcheck verschillen de meningen soms. Bij Eurofins verstaan wij onder een labelcheck een controle van de voedselinformatie die vermeld staan op de verpakking van voorverpakte levensmiddelen. In andere gevallen bedoelt men wel eens een vergelijking van etiket en inhoud. Wij bedoelen er echter geen productanalyse mee, het gaat ons puur om de weergave van de informatie op de verpakking.

De labelcheck komt voort uit het levensmiddelenrecht. In 2014 is er een nieuwe Europese verordening van kracht geworden over de verplichte wijze waarop informatie op een label moet worden opgesteld, de vorm van die informatie en de inhoud ervan. We controleren dus of de informatie op het etiket compleet en correct is, in de juiste volgorde staat en met de juiste formuleringen is opgesteld. Naast de genoemde Europese verordening zijn er enkele Nederlandse aanvullingen op. Wij kennen bijvoorbeeld het Zuivelbesluit: wanneer mag je iets een yoghurt noemen.

Het belang van een labelcheck is groot wanneer je een product in Nederland (of in een ander land) in de handel wilt brengen. Er is een duidelijke behoefte aan labelchecks, omdat het veelal niet vanzelf goed gaat. Fabrikanten kunnen fouten maken of zaken vergeten. Maar ook de omschrijvingen in de wet zijn niet altijd even makkelijk te interpreteren. Een adviesbureau kan daarin ondersteunen.

Een labelcheck is van belang van iedere partij die een product op de markt brengt. Dat kan een producent zelf zijn, maar ook een retailer die een product onder private label in de handel brengt. Wanneer de naam van de retailer op de verpakking staat is de retailer voor het product en het label verantwoordelijk.

Alle producten in de levensmiddelen komen voor een labelcheck in aanmerking. Maar ook met name dieetproducten, voedingssupplementen en babyvoeding, producten waar extra wetgeving op van toepassing is.

Werkwijze

Wie een label wil laten controleren kan een adviesorganisatie in de arm nemen. ook is het mogelijk om de organisatie (zoals Eurofins, maar er zijn ook andere) de specificaties van het product te overhandigen met de vraag om hiermee een correct label op te stellen. Een andere mogelijkheid is wanneer buitenlandse producten op de Nederlandse markt komen en er een ‘vertaling’ van het label moet komen, in het Nederlands, maar ook met de eventuele extra specificaties voor de Nederlandse markt. Omgekeerd kan ook. In samenwerking met kantoren in het buitenland kunnen precies de juiste formuleringen en labels per land worden opgesteld en/of gecontroleerd.

De verordening is weliswaar een EU-wetgeving, maar andere landen kunnen daarnaast ook eigen vereisten toevoegen (zoals het Zuivelbesluit in Nederland). De buitenlandse kantoren zijn het best op de hoogte van de actuele wetgeving per land. Elke land is het beste op de hoogte van de actuele wetgeving van hun eigen land.

Alle onderdelen van het label vallen onder de check, dus ook de ingrediëntendeclaratie, de allergenen, de voedingswaarden. Ook wordt gekeken of er bij bepaalde ingrediënten gekwid moet worden, bijvoorbeeld het percentage amandelen wanneer in een product marsepein wordt gebruikt.

Een labelcheck kan in een voorstadium plaatsvinden, zodra de producent zijn ingrediënten heeft bepaald. Vaak komt de labelcheck pas veel laten, omdat dan ook duidelijk wordt of een batchcode goed gedrukt is en of een tht niet uitwisbaar is, of het artwork correct is opgesteld. Meestal gaat het op de fase van de proefdruk van de verpakking.

Wanneer er een fout voorkomt als de verpakking al gedrukt is kunnen we de opdrachtgever daarvan op de hoogte stellen. Maar een kleine spellingfout krijgt wellicht het advies om bij een volgende druk de tekst nog even aan te passen.

Noodzakelijk kwaad of kwaliteitsborging?

Producenten en retailers kunnen het soms als noodzakelijk kwaad zien, maar om te voorkomen dat een slager zijn eigen vlees keurt kan een labelcheck door een onafhankelijke organisatie een goede keuze zijn. Wanneer een producent voor een retailmerk werkt wil hij zeker zijn van zijn zaak. Ook kan de retailer gewoon een onafhankelijke labelcheck eisen.

Een labelcheck is een controle, het geeft zekerheid. Een labelcheck kost geld, maar altijd veel minder dan een recall of het opnieuw laten drukken van een verpakking. Het resultaat van de check is een rapportage met een advies. Het is aan de opdrachtgever dit advies al dan niet op te volgen.

Een nieuw product gaat meestal met een deadline de markt op. Een labelcheck terwijl het product al klaar is lijkt dan misschien lastig, maar in zulke gevallen kan een check met een dag of twee gereed zijn. De labelcheck is een extra controle om te kijken of een product vermarkt mag worden. In die zin is het onderdeel van kwaliteitsborging.

Naast complete labelchecks zijn organisaties als Eurofins ook bereikbaar voor losse adviezen en vragen over labelkwesties.





Vorige Pagina