‘Vegan’, ‘rijk aan vezels’ of ‘Italiaanse kaas’. Consumenten laten zich graag verleiden om een product te kopen via claims op een verpakking. Maar zijn alle claims ook terecht, als we kijken naar de inhoud van het product? Consumenten kijken vaak niet uitgebreid naar alle specificaties op het etiket. Dat maakt het geven van de juiste informatie via claims extra belangrijk. Als retailer bent u verantwoordelijk voor de claims op de verpakkingen van uw private-label-producten. “In economisch moeilijke tijden voor veel bedrijven kan het zijn dat een leverancier de grenzen of het grijs gebied opzoekt van wat mag en kan. Of dat een leverancier zijn goederen een keer via een ander land of andere leverancier inkoopt en dat de controle minder scherp is”, vertelt Hans van der Moolen, authenticiteitsexpert bij Eurofins Food, Feed, Water Benelux. Waar kunt u op letten bij de claims op uw private-label-verpakkingen?
Veel claims die op verpakkingen staan, kunt u toetsen door het product te analyseren. Bijvoorbeeld ‘rijk aan eiwit’ of ‘rijk aan vezels’, het aantal toegevoegde mineralen en vitaminen of ‘Italiaanse olijfolie”, vertelt Van der Moolen. “Maar een claim als ‘biologisch’ is moeilijker te staven met een analyseresultaat in het lab. Net als de claim ‘natuurlijk’. Het grappige is dat consumenten graag letten op zo’n claim, maar in de praktijk maar in de praktijk bijvoorbeeld bij vanille-ijs toch chemisch geproduceerde vanille verkiezen boven natuurlijk vanille, omdat dat zij vinden dat het er ‘vies’ uitziet met zwarte spikkels van de vanillestokjes.”
"Toch controleren veel consumenten niet of de inhoud of het volume klopt, dus het valt zelden op."
Te weinig inhoud of volume?
Het wordt kritischer als claims over inhoud of volume niet kloppen met wat er daadwerkelijk in de verpakking zit. Van der Moolen: “Als bedrijven moeten bezuinigen, bijvoorbeeld vanwege hoge kosten of inflatie van hun inkoopproducten, is er altijd een risico dat een leverancier iedere verpakking niet vult met bijvoorbeeld 400 gram, maar met nèt iets minder. Of dat mag, hangt af van het ℮-teken op de verpakking. Als dat teken niet op de verpakking staat, mag een verpakking niet minder inhoud hebben dan is aangegeven. Wie 380 of 390 gram in plaats van 400 gram toevoegt in de verpakking, kan zo best wat geld besparen, maar voldoet niet aan de wetgeving. Ook niet met vermelding van het ℮-teken. Toch controleren veel consumenten niet of de inhoud of het volume klopt, dus het valt zelden op. Ook niet als het gaat om het uitlekgewicht of hoeveel ijs een bevroren vis bevat.”
Verpakkingsmonitoring
“In het verlengde daarvan, controleren we ook steeds vaker het gewicht van de verpakking, op verzoek van producenten en retailers”, vertelt Van der Moolen. “We wegen dan alle losse verpakkingsonderdelen. Voor voedselproducenten en retailers is het steeds belangrijker om zo min mogelijk afval te produceren én dat zo veel mogelijk van dat afval recyclebaar is. Zo worden onderleggers onder vlees bijvoorbeeld steeds dunner en verpakkingen lichter. Producenten en retailers betalen immers voor hun aandeel in de afvalproductie en zijn erbij gebaat dat de met de verpakkingsleverancier afgesproken specificaties kloppen met de daadwerkelijke specificaties. Het nadeel van de zoektocht naar alternatieve verpakkingsmaterialen, is dat dit consequenties kan hebben voor de voedselveiligheid. Zo kunnen er in een andere verpakking ineens contaminanten voorkomen die migreren naar het voedselproduct. De verpakking moet het voedingsproduct niet sneller doen achteruitgaan of contaminatie opleveren, ook dat is belangrijk.”
"Dat maakt de controle op authenticiteit van voedselproducten nooit saai: elk product heeft zo z’n eigen typische uitdagingen!"
Analyse of audit?
Terug naar de controle van de claims. Claims als ‘mager’ en ‘light’ zijn in het lab te staven met analyses op de hoeveelheid vetten en met de analyse van suikers. Maar in sommige gevallen is niet met een analyse te controleren of de claim klopt met het product. Van der Moolen: “Bijvoorbeeld bij belegen kaas: is die écht belegen? Via een analyse kunnen we de leeftijd van de kaas niet controleren. Een leveranciersaudit is dan een beter instrument. Dat maakt de controle op authenticiteit van voedselproducten nooit saai: elk product heeft zo z’n eigen typische uitdagingen!”
Meer informatie
Meer weten over het checken van claims met de inhoud van het product? Of wilt u de juistheid van uw label toetsen aan de wetgeving via een labelcheck? Klik hier voor meer informatie of neem dan contact met ons op via e-mailadres foodsafetysolutions@ftbnl.eurofins.com of telefoonnummer +31(0)888 31 03 30 – óf neem contact op met uw Eurofins-accountmanager.